iluvislam edu.iluvislam Pro-Tajdid Segar FOM Ads II

Friday, May 29, 2009

-subjek SPM terhad..??

1) Pelajar yang akan menduduki SPM hanya dibenarkan mengambil 10 subjek maksima mulai tahun hadapan. Ini adalah kerana hanya pelajar aliran agama sahaja yang kebanyakannya mampu untuk lebih dari itu. Demikianlah seperti yang ditetapkan kerajaan yang dimenterikan Muhyidin Yasin.

2) Pimpinan kerajaan mendatang hanya diperlukan dari kalangan cerdik pandai akademik dan profesional sahaja kerana kebanyakan golongan agamawan hanya tahu menentang kerajaan. Pendekatan sebegini perlu disegerakan bagi mengelak kecelaruan pentadbiran seperti yang berlaku dalam PAS.(adehh...)

3) Telah berlaku pergolakan dalam PAS apabila timbul pertikaian kredibiliti antara kepimpinan ulama dan profesional seperti yang digembar-gemburkan pihak kerajaan dan lidah rasmi mereka tanpa mereka ketahui ulama adalah teras perjuangan PAS, profesional merupakan tiang seri manakala aktivis sebagai paksi dalam perjuangan PAS. PAS Akan tumbang jika salah satunya patah.(tak boleh lagi membezakan kepentingan masing2..kesemuanya berperanan dalam memperjuangkan dasar jemaah..)

4) Berbalik pada tajuk,kerajaan terpaksa mengeluarkan belanja yang banyak untuk menaja biasiswa pendidikan kepada pelajar yang cemerlang. Tetapi berapa ramai pelajar yang dapat 20 A dalam SPM?Andai dalam angka yang banyak sekalipun,itu salah satu cara kerajaan melabur dalam sektor pendidikan sekaligus dapat melahirkan bakal pimpinan yang cemerlang di setiap bidang. Persoalan biasiswa dan sebagainya sangat tidak boleh dijadikan alasan.

5) Ditakuti ada unsur-unsur berbaur politik kerana kebanyakan pelajar aliran agama adalah terdiri dari anak-anak ahli PAS.Banyak sudah kes sebelum ini yang melibatkan PAS misalnya penarikanbalik perkapita SAR , pengambilalihan kuasa SAR oleh pihak kerajaan dan sebagainya. SAR dianggap markaz kedua bagi PAS.

6) Fikirkan balik implikasi positif dan negatif disebalik ketetapan yang dah dibuat. Kerajaan tak rugi apa jika ada pelajar yang ambil lebih 20 subjek sekalipun.Mungkin pihak kerajaan ada rancangan lain.Sekadar pendapat.Wallahu a'lam.

P/s : hanya ambil 12 subjek time SPM 2003.Tak jadi ambil lebih sebab tak cukup duit..

No comments: